Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används.   Ok

Vanliga frågor och svar för våra hyresgäster

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Det kan vara frågor gällande inflyttning till funderingar kring slutstäd när du flyttar ut. Är det något som du saknar får du gärna kontakta oss.

Övertag av nycklar samt deltagande vid besiktning sker efter överenskommelse med fastighetsskötaren. Glöm ej att anmäla nytt elabonnemang avseende Din hushållsel. Tag reda på avflyttande hyresgästs telefonnummer för snabbare inkoppling av Ditt nya telefonnummer.

Hyran skall betalas i förskott och erläggas senast sista vardagen före varje kalendermånads början.

Felanmälan skall i första hand göras via fastighetsskötaren, se telefonnummer nedan. Får du ej tag på någon av våra fasighetsskötare kan du göra din felanmälan på vår webbplats.

Fastighetsskötare:
Journummer: 035 - 12 91 80

Gör en felanmälan

Tänk på att knyta soppåsen väl innan du kastar den i soptunnan.

Städa efter nyttjande samt rengör filter i torktumlare. Respektera de tvättider som gäller.

I hyreslagen uttrycks: Det åligger hyresgästen att väl vårda lägenheten och vad som hör till denna samt vid dess nyttjande iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Vad gör jag om grannarna stör? Tag i första hand kontakt med Din störande granne och tala om att Du blir störd. Om grannen mot förmodan ej upphör med sitt störande, skall Du kontakta oss. Vi försöker då gemensamt lösa problemet. Att få klagomål är allvarligt. En störande hyresgäst riskerar att förlora rätten till sin lägenhet. Vid problem som är svåra att lösa är det viktigt att Du som blivit störd antecknar vem som stör dig samt tidpunkter för störandet. Om ärendet inte kan lösas genom oss, så lämnar vi det vidare till Hyresnämnden.

Jana Fastigheter förmedlar inga interna eller externa lägenhetsbyten. Om Du på egen hand hittar ett bytesobjekt skall en skriftlig ansökan göras till oss på Jana Fastigheter.

För att Du skall få hyra ut i andra hand behövs tillstånd från oss. Beaktansvärda skäl krävs för att Du skall få hyra ut lägenheten, t ex studier eller tidsbestämt arbete på annan ort. Vid uthyrning är det Du såsom förstahandshyresgäst som ansvarar för lägenheten och att hyran betalas i tid. Vid olaga andrahandsuthyrning mister Du hyresrätten.

Uppsägning skall alltid ske skriftligen. Uppsägningstiden är tre månader och gäller från kommande månadskifte och tre månader framåt.

Lägenheten skall vara noggrant städad och rengjord. Glöm ej balkong och förrådsutrymmen. Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten såsom dörrar, hatthyllor mm skall finnas i lägenheten. Är Du osäker ring fastighetsskötaren. Besiktning av lägenheten skall i normala fall göras när lägenheten är tömd och efter överenskommelse med fastighetsskötaren.

Samtliga nycklar som hör till lägenheten skall vara återlämnade senast kl. 12.00 på avflyttningsdagen (eller första vardagen i månaden). Skulle Du inte fullgöra någon av skyldigheterna enligt ovan tvingas vi debitera Dig för motsvarande kostnader. Glöm ej att säga upp Ditt elabonnemang avseende hushållsel.

Dags för ny bostad?

Är du på jakt efter en ny lägenhet, affärslokal eller kanske en parkeringsplats? Här hittar du våra lediga objekt.

Läs mer

För våra hyresgäster

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Det kan vara frågor gällande inflyttning till funderingar kring slutstäd.

Läs mer

Kvarteret Giganten

Bygget av kvarteret Giganten 5 är i full gång och beräknas vara inflyttningsklart våren 2016.

Läs mer